Doorgaan naar hoofdcontent

Posts

Er worden posts getoond met het label cvs

Allemaal controle-arts? En dat zonder toelatingsexamen en opleiding

Wakker om 8 uur, na een behoorlijke nacht. Opstaan om 9u30. Terug naar bed om 11 uur. Slapen tot 14 uur. Terug uit bed om 14u30. Het is nu 16u30. De voorbije twee uur heb ik non-stop moeten vechten tegen de vermoeidheid om iets gedaan te krijgen. Om wat eten te maken, wat op te ruimen, de kinderen wat te helpen. Geen idee wanneer en of het vandaag nog beter wordt. Als je kijkt naar wat ik gisteren, of de voorbije week gedaan heb, is er niets dat verklaart waarom de vermoeidheid vandaag zo slopend is. Toch niet voor wie niet chronisch vermoeid is. Gisteren was een familie-uitje. In de late voormiddag met de trein naar een stad. Daar iets eten op een rustig terras. Een kort museumbezoek. En nadien taart en koffie. Om dan in de late namiddag de trein terug te nemen. De sfeer was goed en gezellig. De dag verliep vlot. Niet wat je meteen slopend zou noemen. En toch is er vandaag dat voortdurende gevoel alsof de zwaartekracht twee keer zwaarder werkt dan gisteren. Met ogen die voortdurend to...

Als alles pijn doet

"Kan jij dan #slapen?" vroeg ze, toen we het hadden over de noodzaak om af en toe midden op de dag te gaan liggen. Sinds mijn #crash in 2018 lukt me dat. Daarvoor was ik zó oververmoeid en opgedraaid dat een #dutje tijdens de dag nagenoeg onmogelijk was, hoe moe ik ook was. En als het al eens lukte werd ik vaak misselijk wakker. Alsof ik een kater had. Dat is de voorbije jaren veranderd. Ik zoek nu vaker de zetel op om daar de diepe #vermoeidheid tot me te laten doordringen. Soms is die vermoeidheid er al van bij het wakker worden. Dan is het knokken om overeind te blijven. Alsof alles in het leven bergop ligt. Van opstaan tot koken, lezen, praten, luisteren, de tafel dekken, de tafel afruimen, ... Het grote verschil is dat ik me nu minder schuldig voel wanneer van tafel ga om te gaan liggen. Of wanneer ik vandaag, na het ontbijt, weer meteen in de zetel terecht kom. Die tussenpozen heb ik niet enkel nodig om de dag door te komen. Ze zijn ook nodig om 's nachts beter te k...