Doorgaan naar hoofdcontent

Posts

Posts uit juni, 2026 tonen

Waarom we geen diagnose krijgen. En wat we dan wel krijgen.

Nee, wat we krijgen is geen diagnose. Wat we krijgen is een verklaring, samengevat in een diagnose. Een verklaring van waarom ons lichaam reageert zoals het reageert, waarom ons normaal anders is dan jouw normaal en waarom dat altijd zo zal zijn.  Waarom het geen kwestie is van beter ons best doen. Waarom het ondanks goede bedoelingen en inzet niet wil lukken (en er dus geen sprake is van slechte wil). Waarom het wél beter kan gaan als we mogen zijn zoals we zijn, als we onze grenzen mogen geloven, waarderen, en we die ook kunnen en mogen aangeven. Waarom we soms elkaar beter begrijpen dan wie anders is dan ons.  Menswaardige verklaringen van gedrag zijn áltijd nuttig. #diagnose #labels #autisme #actuallyautistic #neuroqueer #psychologie #psychiatrie #ggz #herstel #neurodivergent #neurodiversiteit #autismawareness

Allemaal controle-arts? En dat zonder toelatingsexamen en opleiding

Wakker om 8 uur, na een behoorlijke nacht. Opstaan om 9u30. Terug naar bed om 11 uur. Slapen tot 14 uur. Terug uit bed om 14u30. Het is nu 16u30. De voorbije twee uur heb ik non-stop moeten vechten tegen de vermoeidheid om iets gedaan te krijgen. Om wat eten te maken, wat op te ruimen, de kinderen wat te helpen. Geen idee wanneer en of het vandaag nog beter wordt. Als je kijkt naar wat ik gisteren, of de voorbije week gedaan heb, is er niets dat verklaart waarom de vermoeidheid vandaag zo slopend is. Toch niet voor wie niet chronisch vermoeid is. Gisteren was een familie-uitje. In de late voormiddag met de trein naar een stad. Daar iets eten op een rustig terras. Een kort museumbezoek. En nadien taart en koffie. Om dan in de late namiddag de trein terug te nemen. De sfeer was goed en gezellig. De dag verliep vlot. Niet wat je meteen slopend zou noemen. En toch is er vandaag dat voortdurende gevoel alsof de zwaartekracht twee keer zwaarder werkt dan gisteren. Met ogen die voortdurend to...