Nee, wat we krijgen is geen diagnose.
Wat we krijgen is een verklaring, samengevat in een diagnose.
Een verklaring van waarom ons lichaam reageert zoals het reageert, waarom ons normaal anders is dan jouw normaal en waarom dat altijd zo zal zijn.
Waarom het geen kwestie is van beter ons best doen.
Waarom het ondanks goede bedoelingen en inzet niet wil lukken (en er dus geen sprake is van slechte wil).
Waarom het wél beter kan gaan als we mogen zijn zoals we zijn, als we onze grenzen mogen geloven, waarderen, en we die ook kunnen en mogen aangeven.
Waarom we soms elkaar beter begrijpen dan wie anders is dan ons.
Menswaardige verklaringen van gedrag zijn áltijd nuttig.
#diagnose #labels #autisme #actuallyautistic #neuroqueer #psychologie #psychiatrie #ggz #herstel #neurodivergent #neurodiversiteit #autismawareness
Reacties
Een reactie posten